Olfactory Marketing: The Strategic Use of Aromas in the Food Sector and its Impact on Consumer Behavior
Keywords:
Consumer law, Olfactory marketing, Sensory marketing, Food sector, Defect of consentAbstract
This article analyzes the strategic use of olfactory marketing in the food industry and its potential to generate addiction to consumer consent. Olfactory marketing, which uses aromas and fragrances to influence consumers' emotions and behavior, has been widely used in the food industry in order to stimulate appetite and create positive associations with products. However, this practice may raise legal issues related to transparency, the right to adequate information and free consumer consent. In this article, the legal foundations involved in this context will be explored, examining consumer protection standards and possible violations arising from the manipulation of olfactory perception. Through a review of the existing literature, the effects of aromas used in olfactory marketing strategies and their influence on consumption behavior are examined. The aim of this study is to provide insights into the consequences of scent marketing on consumer consent, encouraging informed discussions and more ethical practices in the industry.
Downloads
References
ANVISA. Resolução RDC n° 264, de 22 de setembro de 2005. Dispõe sobre Regulamento Técnico para Chocolate e Produtos de Cacau. DOU, Brasília, DF, 23 set. 2005. Disponível em: portal.anvisa.gov.br/. Acesso: 09.06.2023.
BARBOZA, Maruza V.; CARNEIRO, Juliana V. C. ARRUDA, Danielle M. O.; ROLIM, Francisco M. C. Estímulos olfativos influenciam decisões de compra? Um experimento em varejo de alimentos. Revista Alcance – Eletrônica, v. 17, n. 1, p. 58-72, Jan-Mar 2010.
BASSO, Kenny; RECH, Eduardo; ESPARTEL, Lélis Balestrin; RECK, Danúbia. Efeitos do Aroma e da Influência Interpessoal na Confiança do Consumidor. Revista Brasileira de Marketing. São Paulo, v. 12, n. 1, p. 1-25, jan./mar. 2013.
BATEY, Mark. O significado da marca: como as marcas ganham vida na mente dos consumidores. Rio de Janeiro: Best Business, 2010.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BESSA, Leonardo R. Código de Defesa do Consumidor Comentado. Rio de Janeiro, Forense. Grupo GEN, 2021. E-book. ISBN 9786559642298.
CAMARGO, Pedro Celso Julião de. Neuromarketing: a nova pesquisa de comportamento do consumidor. São Paulo: Atlas, 2013.
CARVALHO, A. E. I. M.; CAPUTO, A.; SILVA, C. S. T.; SILVA, S. M. A.; Relatório de Pesquisa. Interação entre o olfato e o paladar. Universidade de Brasília. Instituto de Psicologia. Departamento de Processos Psicológicos Básicos. Disponível em: www.academia.edu/. Acesso em: 20.06.2023.
CODEX ALIMENTARIUS. Standard for chocolate and chocolate products. CODEX STAN 87 – 1981. Rev. 1, 2003. FAO; 2003. Disponível em: www.fao.org/. Acesso em: 09.06.2023.
DIAS, JR; GONÇALVES, É. C. B. A. Avaliação do consumo e análise da rotulagem nutricional de alimentos com alto teor de ácidos graxos trans. Ciência e Tecnologia de Alimentos, Campinas, p.177-182, 17 jan-mar. 2009.
EFING, Antônio Carlos. Fundamentos do direito das relações de consumo: consumo e sustentabilidade. 3. ed. rev. e atual. Curitiba: Juruá, 2011.
EFING, Antônio Carlos; BAUER, Fernanda Mara Gibran; ALEXANDRE, Camila Linderberg. Os deveres anexos da boa-fé e a prática do neuromarketing nas relações de consumo: análise jurídica embasada em direitos fundamentais. Revista Opinião Jurídica, Fortaleza, ano 11, n. 15, jan.-dez. 2013. p. 45.
FIDELMAN, Aline; LANGE, Tarcila Neves. Incongruências no regulamento técnico para chocolate e produtos de cacau que interferem na qualidade do chocolate brasileiro e na saúde do consumidor. Higiene Alimentar, Salvador, ed. 32, p. 276-277, fev. 2018. Disponível em: pesquisa.bvsalud.org/. Acesso em: 08.06.2023.
FILHO, Sergio C. Programa de Direito do Consumidor. ed. 6. rev. atual. e ampl. Barueri/SP, Atlas. Grupo GEN, 2022. E-book. ISBN 9786559772766.
GLÓRIA, Daniel Firmato de Almeida; MATOS, Sumaia Tavares de Alvarenga. Apontamentos sobre a racionalidade limitada das decisões do consumidor com base na economia comportamental e neurociência aplicada ao direito. Revista de Direito do Consumidor, Revista dos Tribunais Online: Set - Out, ed. 143, ano 2022, p. 189-212.
GAZOTTO, Gustavo Martinelli Tanganelli; EFING, Antônio Carlos. Os limites toleráveis do neuromarketing nas relações jurídicas de consumo. Revista de Direito do Consumidor, São Paulo: Ed. RT, v. 135. ano 30, p. 375-396, maio/jun. 2021.
HULTÉN, Bertil. Sensory marketing: the multi‐sensory brand‐experience concept. European Business Review, Vol. 23. n. 3, 2011, p. 256-273.
IDEC. Instituto Brasileiro de Defesa do Consumidor. Pesquisa: Pouco cacau. Revista Idec. n. 174. p. 403-406. mar. 2013.
KAHNEMAN, Daniel. Rápido e devagar: duas formas de pensar. Trad. Cássio de Arantes Leite. Rio de Janeiro: Objetiva, 2012.
LINDSTROM, Martin. A lógica do consumo: Verdades e mentiras sobre porque compramos. Tradução Marcello Lino. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre o hiperconsumo. Lisboa: Edições 70, 2020.
MARQUES, Claudia Lima. Contratos no Código de Defesa do Consumidor. p. 717. São Paulo: Ed. RT, 2014.
OLIVEIRA, Cristine Moreau Barbosa de. Neuromarketing olfativo, o aroma do café influencia o consumidor. Monografia (Especialização) - Curso de Administração MBA em Marketing, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
PALHETA NETO, F. X. et al. Anormalidades sensoriais: olfato e paladar. International Archives of Otorhinolaryngology, Belém, v. 15, p. 350-358, jul. 2011 1809-9777.
SOARES, Melinda Melo. Implementação da estratégia de marketing sensorial: uma abordagem empírica. 2013. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciências Económicas e Empresariais, Universidade dos Açores, Ponta Delgada, 2013.
STJ, REsp n. 1.758.118/SP, relator Ministro Herman Benjamin, Segunda Turma, julgado em 12/2/2019, DJe de 11/3/2019.
VERBICARO, Dennis; RODRIGUES, Lays; ATAÍDE, Camille. Desvendando a vulnerabilidade comportamental do consumidor: uma análise jurídico-psicológica do assédio de consumo. Revista de Direito do Consumidor. vol. 119/2018. p. 349-384. set-out, 2018.
VLAHOS, James. Scent and Sensibility. The New Your Times. New York, Set. 2007. Disponível em: www.nytimes.com/. Acesso em: 17.05.2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Natalia Michelini Paviani, Antônio Carlos Efing, Maristela Denise Marques de Souza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.