Neuroscience and Law: Implications in the (Des)Protection of the Brazilian Consumer

Authors

  • Antônio Carlos Efing PUC-PR
  • Giovanni Vidal Guaragni PUC-PR

Keywords:

Consumer law, Neuroscience, Neuromarketing, Consumer protection

Abstract

The article addresses relevant consequences of neuroscience for consumer law, considering its use in favor of the improvement of consumer protection. It starts with the examination of automatisms and cognitive biases, followed by the analysis of neuromarketing and the priming effect, useful tools for advertising strategy. Finally, the proposals of how neuroscience can not only be villain, but also help to base current legal devices - that protect the consumer - and to base innovative proposals in an attempt to provide greater protection to citizens.

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Author Biographies

Antônio Carlos Efing, PUC-PR

Mestre e Doutor em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do São Paulo – PUC-SP; professor da Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUC-PR e da Escola da Magistratura do Paraná; advogado e presidente da Comissão de Direito do Consumidor da OABPR.

Giovanni Vidal Guaragni, PUC-PR

Mestre em Direito pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná – PUC-PR (2020); graduado em Direito (UFPR) e Filosofia (PUC-PR); professor de Filosofia do Direito do Instituto Superior do Litoral do Paraná – ISULPAR. Assessor no TJPR.

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Published

2020-12-22

How to Cite

EFING, Antônio Carlos; GUARAGNI, Giovanni Vidal. Neuroscience and Law: Implications in the (Des)Protection of the Brazilian Consumer. civilistica.com: revista eletrônica de direito civil, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 1–25, 2020. Disponível em: https://civilistica.emnuvens.com.br/redc/article/view/660. Acesso em: 11 mar. 2025.

Issue

Section

Contemporary doctrine