When Childhood is the Product: Reflections on the Use of Signs in Marketing Practices Directed to Children by the Fashion Industry

Authors

Keywords:

Fashion, Consumptiom, Child, Exploitation of childhood for commercial purposes

Abstract

The article discusses the process and development of fashion as a coercive force of behavior and a social construction element, with an emphasis on the use of children as both active and passive agents of this phenomenon. Children are often driven by parents and guardians to explore their image with the ultimate goal of promoting consumption and imposing behavioral patterns. Through the deductive method, with bibliographic research in the theoretical framework, especially using legislation, scientific articles, and doctrine, the general objective is to analyze the exploitation of children in the fashion industry, investigating how children become a site of symbolic manipulation, where fundamental rights are sacrificed for the sake of visibility and consumption. And since it is a topic in constant evolution, the research does not exhaust itself in this text, deserving of constant continuation and deepening.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zilda Mara Consalter, UEPG

Doutora em Direito Civil pela Faculdade de Direito do Largo de São Francisco – Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) (Bacharelado em Direito e no Mestrado em Direito). Advogada.

Maria Fiuza de Campos, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Graduada em Direito pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Especializanda em Direito do Trabalho e Previdenciário pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC-MG). Advogada.

References

AFFONSO, Filipe José Medon. Influenciadores digitais e o direito à imagem de seus filhos: uma análise a partir do melhor interesse da criança. Revista Eletrônica da PGE-RJ, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 1-26, 15 jun. 2019.

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara, 1986.

BAUDRILLARD, Jean. Para uma crítica da economia política do signo. São Paulo: Livraria Martins Fontes, 1972.

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Trad. Daniela Kern; Guilherme J. F. Teixeira. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.

BUCKINGHAM, David. Repensando a criança-consumidora: novas práticas, novos paradigmas. Comunicação Mídia e Consumo, [S. l.], v. 9, n. 25, 2012, 43–72.

CALANCA, Daniela. História social da moda. Trad. Renata Ambrósico. São Paulo: Senac, 2008.

CASTRO, Lucia Rabello de. A infância e seus destinos no contemporâneo. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 8, n. 11, 2002, p. 47-58.

CAVALIERI FILHO, Sergio. Programa de responsabilidade civil. Rio de Janeiro: Grupo GEN, 2023.

CONSALTER, Zilda Mara. Os pequenos, grandes consumidores: um ensaio sobre a dupla vulnerabilidade. In: SILVA, Nilson Tadeu Reis Campos (org.). O direito e as pessoas vulneráveis na contemporaneidade. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2016. p. 297-328.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. São Paulo: Projeto Periferia, 2003.

EBERLIN, Fernando Büscher von Teschenhausen. Sharenting, liberdade de expressão e privacidade de crianças no ambiente digital: o papel dos provedores de aplicação no cenário jurídico brasileiro. Revista Brasileira de Políticas Públicas, [S.l.], v. 7, n. 3, p. 256-273, 6 fev. 2018. Centro de Ensino Unificado de Brasília.

FIORANI, Mauro. Moda e cultura contemporânea. São Paulo: Editora Saraiva, 2021.

FRAZÃO, Ana. Dever geral de cuidado das plataformas diante de crianças e adolescentes. Brasília: Instituto Alana, 2020.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade de hiperconsumo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

LIPOVETSKY, Gilles. O Império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. 6. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

POSTMAN, Neil. O desaparecimento da infância. Rio de Janeiro: Graphia, 1999.

PROUT, Alan. Reconsiderando a nova sociologia da infância. Cadernos de Pesquisa, [S.l.], v. 40, n. 141, p. 729-750, dez. 2010. FapUNIFESP (SciELO).

SIMMEL, Georg. Da psicologia da moda: um estudo sociológico. In: SOUZA, Jessé; ÖELZE, Berthold. (Org.). Simmel e a modernidade. Brasília: Ed. UnB, 1998.

Published

2025-09-23

How to Cite

CONSALTER, Zilda Mara; CAMPOS, Maria Fiuza de. When Childhood is the Product: Reflections on the Use of Signs in Marketing Practices Directed to Children by the Fashion Industry. civilistica.com: revista eletrônica de direito civil, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 1–17, 2025. Disponível em: https://civilistica.emnuvens.com.br/redc/article/view/1097. Acesso em: 26 sep. 2025.

Issue

Section

Contemporary doctrine