Children, Teenagers and the Family Core’s Situational Digital Hypervulnerability in the Videogame Fortnite
Keywords:
Consumer relationship, Online video game, Children and adolescents, Situational digital vulnerability, Family core’s digital hypervulnerabilityAbstract
The research problem is to point out how the abusive practices adopted by Fortnite and identified in the judicial proceeding instituted by the FTC relate to the digital vulnerability of children, adolescents and the family core. We established as a general objective to relate the abusive practices identified to the digital vulnerability of these consumers and as specific objectives we propose to outline the hypervulnerability of children and adolescents in the digital environment, identify the situational digital vulnerability by captivity and neuropsychological in the judicial procedure and, finally, characterize the family core’s digital hypervulnerability in this case. The qualitative theoretical research is based on a deductive approach through a case study. As a research technique we opted for indirect documentation through documentary and bibliographic research.
Downloads
References
AZEVEDO, Fernando Costa de. O núcleo familiar como coletividade hipervulnerável e a necessidade de sua proteção contra os abusos da publicidade dirigida ao público infantil. Revista de Direito do Consumidor, São Paulo, v. 123, p. 17-35, maio-jun. 2019.
AZEVEDO, Fernando Costa de. Sociedade do hiperconsumo e proteção jurídica do núcleo familiar quanto à publicidade e consumo e produtos e serviços direcionados ao público infantil. III Seminário Internacional Imagens da Justiça, Currículo e Educação Jurídica (Anais). Pelotas: UFPel, 2017. Disponível em: wp.ufpel.edu.br/imagensdajustica/anais/anais-do-iii-seminario-internacional-imagens-da-justica-curriculo-e-educacao-juridica/. Acesso em: 14 abr. 2023.
AZEVEDO, Fernando Costa de; ANDREAZZA, Cauê Molina. A vulnerabilidade comportamental do consumidor. Revista de Direito do Consumidor, São Paulo, v. 138. a. 30, p. 109-130, nov./dez. 2021.
AZEVEDO, Fernando Costa de; D’AQUINO, Lúcia Souza. Proteção da criança consumidora: comunicação mercadológica, assédio de consumo e hipervulnerabilidade do núcleo familiar. Revista dos Tribunais, São Paulo, v. 1050, a. 112, p. 83-95, abr. 2023.
AZEVEDO, Fernando Costa de; KLEE, Antonia Espíndola Longoni. Considerações sobre a proteção dos consumidores no comércio eletrônico e o atual processo de atualização do código de defesa do consumidor. Revista de Direito do Consumidor, São Paulo, v. 85, p. 209-260, jan./fev. 2013.
AZEVEDO, Fernando Costa de; SANTOS, Karinne Emanoela Goettems dos; MOREIRA, Tássia Rodrigues. Vulnerabilidade dos consumidores na sociedade da informação e a necessidade da proteção jurídica de seus dados nas relações estabelecidas em ambiente digital. Revista de Direito do Consumidor, São Paulo, v. 141, a. 31, p. 201-218, mai./jun. 2022.
CID 11 define uso abusivo de jogos eletrônicos como doença. Sociedade Brasileira de Pediatria, 19 jun. 2018. Disponível em: www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/cid-11-define-uso-abusivo-de-jogos-eletronicos-como-doenca/. Acesso em: 23 abr. 2023.
COSTA, Janaina; PERRONE, Christian. Proteção de dados de crianças: uma perspectiva internacional. In: LATERÇA, Priscilla Silva et al (coord.). Privacidade e Proteção de Dados de Crianças e Adolescentes. Rio de Janeiro: Instituto de Tecnologia e Sociedade do Rio de Janeiro; Obliq, 2021. p. 156-176.
D’AQUINO, Lúcia Souza de. A criança consumidora e os abusos da comunicação mercadológica: passado, presente e futuro da proteção dos hipervulneráveis. Curitiba: CRV, 2021.
DARVESH, Nazia et al. Exploring the prevalence of gaming disorder and internet gaming disorder: a rapid scoping review. Systematic Reviews, [s.l.], v. 9, n. 68, p. 1-10, 2020.
DENSA, Roberta. Proteção jurídica da criança consumidora: entretenimento – classificação indicativa – filmes – jogos – jogos eletrônicos. Indaiatuba: Editora Foco, 2018.
DUPRAT, Maluh. Cyberbullying: ofensas e humilhações na internet. In: FORTIM, Ivelise (org.). Conectados: pequenas reflexões sobre a tecnologia no cotidiano. São Paulo: Homo Ludens, 2020. p. 35-37.
FEDERAL TRADE COMMISSION. Children’s Online Privacy Protection Rule - COPPA. 16 CFR, Part. 312. Disponível em: www.ftc.gov/legal-library/browse/rules/childrens-online-privacy-protection-rule-coppa. Acesso em 08 abr. 2023.
GAMING disorder. World Health Organization, [s.d.]. Disponível em: www.who.int/standards/classifications/frequently-asked-questions/gaming-disorder. Acesso em 23 abr. 2023.
INSTITUTO ALANA. Alana, [s.d.]. Advocacy e direitos da criança. Comunicação e educação. Disponível em: alana.org.br. Acesso em: 29 abr. 2023.
MARQUES, Claudia Lima Marques. Contratos no Código de Defesa do Consumidor: o novo regime das relações contrtuais. 8. ed. rev., atual. e ampl. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2016.
MARQUES, Claudia Lima; MIRAGEM, Bruno. O novo direito privado e a proteção dos vulneráveis. São Paulo: Editora Revista dos Tribunais, 2012.
MARQUES, Claudia Lima; MUCELIN, Guilherme. Vulnerabilidade na era digital: um estudo sobre os fatores de vulnerabilidade da pessoa natural nas plataformas, a partir da dogmática do Direito do Consumidor. Civilistica.com, a. 11, n. 3, 2022.
MICKLITZ, H. W et al. Choice Architectures in the Digital Economy: Towards a New Understanding of Digital Vulnerability. Journal of Consumer Policy, [s.l.], v. 45, 2022, p. 175–200.
MIRAGEM, Bruno. Princípio da vulnerabilidade: perspectiva atual e funções no direito do consumidor contemporâneo. In: MIRAGEM, Bruno; MARQUES, Claudia Lima; DIAS, Lucia Ancona Lopez de Magalhães (org.). Direito do consumidor: 30 anos do CDC: da consolidação como direito fundamental aos atuais desafios da sociedade. Rio de Janeiro: Forense, 2021. (capítulo 8).
MORAES, Paulo Valério Dal Pai. Código de Defesa do Consumidor: o princípio da vulnerabilidade no contrato, na publicidade, nas demais práticas comerciais, interpretação sistemática do direito. 3. ed., rev., atual. e ampl. de acordo com o Código Civil de 2002 e com acréscimos relativos a internet, neuromarketing, conceitos psicanalíticos e questões tributárias. Porto Alegre: Livraria do Advogado, 2009.
NAÇÕES UNIDAS. Declaração dos Direitos da Criança. 20 nov. 1959. Disponível em: www2.camara.leg.br/. Acesso em 05 de novembro de 2019.
PEREIRA, Vanessa Andrade. Entre games e folgações: apontamentos de uma antropóloga na lan house. Etnográfica [Online], v. 11 (2), p. 327-352, nov. 2007.
PICON, Felipe. et al. Precisamos falar sobre tecnologia: caracterizando clinicamente os subtipos de dependência de tecnologia. Revista Brasileira de Psicoterapia, n. 17 (2), p. 44-60, 2015
PLAYER COUNTER. Fortnite Live Player Count. Ras Al Khaimah, Emirados Árabes, [s. d.]. Disponível em: playercounter.com/fortnite/. Acesso em: 21 abr. 2023).
SHEIN, Max. La Historia no escrita de la niñez y la pediatría. Un punto de vista diferente. Bol Mex His Fil Med, n. 6, v. 2, p. 5-9, 2003.
SHERER, James. Internet gaming disorder. American Psychiatric Association, jan. 2023. Disponível em: www.psychiatry.org/patients-families/internet-gaming. Acesso em: 23 abr. 2023.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Manual de Orientação: Departamento de Adolescência: Saúde de Crianças e Adolescentes na Era Digital. Rio de Janeiro, out. 2016. Disponível em: www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/cid-11-define-uso-abusivo-de-jogos-eletronicos-como-doenca/. Acesso em: 23 abr. 2023.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Manual de Orientação: Grupo de Trabalho Saúde na Era Digital (2019-2021): #MENOS TELAS #MAIS SAÚDE. Rio de Janeiro, dez. 2019. Disponível em: www.sbp.com.br/imprensa/detalhe/nid/sbp-atualiza-recomendacoes-sobre-saude-de-criancas-e-adolescentes-na-era-digital/. Acesso em: 23 abr. 2023.
SOUZA, Guilherme Teixeira Ohl de. Misoginia nos jogos online e videogames. In: FORTIM, Ivelise (org.). Conectados: pequenas reflexões sobre a tecnologia no cotidiano. São Paulo: Homo Ludens, 2020. p. 59-62.
SUGG, Darren. Build, explore, craft, and fight on july 25. Fortnite, 8 jun. 2017. Disponível em: www.fortnite.com/news/build-explore-craft-and-fight-on-july-25?lang=en-US. Acesso em: 23 abr. 2023.
UNICEF. Convenção sobre os Direitos da Criança. 20 nov. 1989. Disponível em: www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca. Acesso em 09 abr. 2023
UNITED STATES. District Court for the Eastern District of North Carolina Western Division. No. 5:22-CV-00518. Plaintiff: United States of America. Defendant: Epic Games, Inc. Complaint for Permanent Injunction, Civil Penalties, and other Relief. North Carolina, 19 de dezembro de 2022. Disponível em: www.ftc.gov/legal-library/browse/cases-proceedings/2223087-epic-games-inc-us-v. Acesso em: 21 abr. 2023.
WILSON, Christine S. Concurring Statement of Commissioner Christine S. Wilson. Epic Games, Inc. Matter No. 2223087. 19 dez. 2022. Disponível em: www.ftc.gov/legal-library/browse/cases-proceedings/2223087-epic-games-inc-us-v. Acesso em: 21 abr. 2023.
ZASTROW, Mark. Is video game addiction really an addiction? PNAS, [s.l.], v. 114, n. 17, p.4268-4272, abr. 2017.