Consumer Protection on Comparative Advertising on Marketplace Platforms
Keywords:
consumer, comparative advertising, marketplaceAbstract
In the midst of the evolution of the virtual consumer society, it is noticeable that the search for products/services by consumers has increased, notably due to the ease that marketplace platforms provide. The problematic issue is related to the alleged deceitfulness/abusiveness of comparative advertising, available on marketplace platforms, when, on the one hand, it disseminates untrue information about products, services or the brand of the competing supplier and, on the other hand, when it takes advantage of the weakness and ignorance of the consumer to push products/services on him. The aim is to verify the limits on the use of comparative advertising in marketplace platforms, in addition to identifying the existing regulations. The method used is an applied research, with a qualitative and hypothetical-deductive approach, and a descriptive objective. We conclude that the comparative advertising disseminated on marketplace platforms, if applied in an irregular manner, may constitute deception and abusiveness according to art. 37, §§ 1 and 2, of the Consumer Protection Code.
Downloads
References
ALPA, Guido. Il diritto dei consumatori. 3. ed. Roma: Laterza, 2002.
ALVES, Fabrício Germano. Direito publicitário: proteção do consumidor. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2020.
AQUINO JÚNIOR, Geraldo Frazão. Contratos eletrônicos: a boa-fé objetiva e a autonomia da vontade. Curitiba: Juruá, 2012.
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.
BENJAMIN, Antônio Herman de Vasconcellos et al. Código brasileiro de defesa do consumidor comentado pelos autores do anteprojeto. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
BENJAMIN, Antônio Herman; MARQUES, Claudia Lima; BESSA, Leonardo Roscoe. Manual de direito do consumidor. 9. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2020.
CENEIVA, Walter. Publicidade e direito do consumidor. São Paulo: Revista dos Tribunais, 1991.
COELHO, Fábio Ulhoa. Curso de direito comercial: direito de empresa. 19. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2020. v. 3.
DIAS, Lucia Ancona Lopez de Magalhães. Publicidade e direito. 3. ed. São Paulo: Saraiva, 2018.
EUROPA. Directiva 2006/114/CE do Parlamento Europeu e do Conselho, de 12 de dezembro de 2006. Disponível em: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PT/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006L0114&from=hr. Acesso em: 25 ago. 2021.
FILOMENO, José Geraldo Brito. Direitos do consumidor. 15. ed. São Paulo: Atlas, 2018.
FURTADO, Gabriel Rocha; ALMEIDA JÚNIOR, Vitor de Azevedo. A tutela do consumidor e o comércio eletrônico coletivo. In: MARTINS, Guilherme Magalhães; LONGHI, João Victor Rozatti (coord.). Direito digital: direito privado e internet. 3. ed. Indaiatuba: Foco, 2020.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2019.
HENRIQUES, Isabella; Gonçalves, Tamara Amoroso. O caso brasileiro. In: HENRIQUES, Isabella; VIVARTA, Veet (coord.). Publicidade de alimentos e crianças: regulação no Brasil e no mundo. São Paulo: Saraiva, 2013.
HILLENGURG, Stephen. Amostra Grátis. In: Bob esponja calça quadrada. Nickelodeon, 2013. 11min. Episódio 18, 8° temporada.
HILLENGURG, Stephen. Bob esponja calça quadrada. Nickelodeon, 1999.
KIRKPATRICK, Jerry. In defense of advertising: arguments from reason, ethical egoism and laissez-faire capitalismo. Claremont: TLJ Books, 2007
KLEE, Antônia Espíndola Longini. Comércio eletrônico. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2014.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos da metodologia científica. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.
LARENTIS, Fabiano. Comportamento do consumidor e marketing de relacionamento. Curitiba: IESDE Brasil, 2019.
LARROSA AMANTE, Miguel Ángel. Derecho de consumo: protección legal del consumidor. Madrid: El Derecho, 2011.
LASARTE ÁLVAREZ, Carlos. Manual sobre protección de consumidores y usuários. 10. ed. Madrid: Dykinson, 2018.
LIMEIRA, Tânia Maria Vidigal. Comportamento do consumidor brasileiro. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2017.
LEMA DEVESA, Carlos; FERNÁNDEZ CARBALLO-CALERO, Pablo. Prácticas publicitarias enganosas. In: RUBIO, Julio Álvarez. El futuro de la protección jurídica de los consumidores: actas del I Congresso Euroamericano de Protección Jurídica de los Consumidores. Pamplona: Civitas, 2008.
MARQUES, Cláudia Lima; BENJAMIN, Antônio Herman de V; MIRAGEM, Bruno. Comentários ao Código de Defesa do Consumidor. 6. ed. São Paulo: Revista dos Tribunais, 2019.
MERCOSUL. Resolução n. 126, de 13 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/read/49678492/mercosul-gmc-res-n-126-96-defesa-do-mercosur. Acesso em: 27 ago. 2021.
MIRAGEM, Bruno. Novo paradigma tecnológico, mercado de consumo e o direito do consumidor. In: MARTINS, Guilherme Magalhães; LONGHI, João Victor Rozatti (coord.). Direito digital: direito privado e internet. 3. ed. Indaiatuba: Foco, 2020.
MODENESI, Pedro. Contratos eletrônicos de consumo: aspectos doutrinário, legislativo e jurisprudencial. In: MARTINS, Guilherme Magalhães; LONGHI, João Victor Rozatti (coord.). Direito digital: direito privado e internet. 3. ed. Indaiatuba: Foco, 2020.
MURADA, Patrícia Vieira. Os contornos da responsabilidade civil das plataformas de marketplace. 85f. Monografia (Graduação em Direito) – Faculdade de Direito da Universidade de Brasília. Brasília, 2020.
NUNES JÚNIOR, Vidal Serrano. Publicidade comercial: proteção e limites na Constituição de 1988. 2. ed. São Paulo: Verbatim, 2015.
PEREIRA, Adriana Soares. Metodologia da pesquisa científica. Santa Maria, RS: UFSM, 2018.
PEREIRA, Joel Timóteo Ramos. Direito da internet e comércio electrónico. Lisboa: Quid Júris, 2001.
REBOUÇAS, Rodrigo Fernandes. Contratos eletrônicos: formação e validade - aplicações práticas. 2. ed. São Paulo: Almedina, 2018.
SALIB, Marta Luiza Leszczynski. Contratos e a tutela do consumidor no comércio eletrônico internacional: a proteção jurídica do consumidor virtual no mercado globalizado. Curitiba: Juruá, 2014.
SILVA, Regina Beatriz Tavares da; POLETTO, Carlos Eduardo Minozzo. Responsabilidade civil pela publicidade. In: SILVA, Regina Beatriz Tavares da (org.). Responsabilidade civil nas relações de consumo. São Paulo: Saraiva, 2009.
SOUSA, Pedro Henrique da Mata Rodrigues; ALVES, Fabrício Germano. Abusividade do buzz marketing utilizado como mecanismo publicitário de captura furtiva do consumidor. In: CHAVES, Marcelo Pinto; REIS, Paulo Roberto Mostaro; RIBEIRO, Rafael Pacheco Lanes; LELES, Roberto Camilo (org.). Interdisciplinaridade e direitos humanos. 1. ed. p. 79-97. Rio de Janeiro: Pembroke Collins, 2020.
SOUSA, Pedro Henrique da Mata Rodrigues; ALVES, Fabrício Germano. Stealth marketing: captura ilícita do consumidor por meio de estratégias sociopsicológicas. Revista Direito, Estado e Sociedade, Ahead of print, 2021.
TEIXEIRA, Tarcísio. Comércio eletrônico: conforme o Marco Civil da Internet e a regulamentação do e-commerce no Brasil. São Paulo: Saraiva, 2015.
VANCIN, Adriano Roberto. MATIOLI, Jefferson Luiz. Direito & internet: contrato eletrônico e responsabilidade civil na web. 2. ed. Franca: Lemos & Cruz, 2014.