The Protection of Personal Data and the Realization of the Right to Placidity in Consumer Market

Authors

  • Arthur Pinheiro Basan Universidade de Rio Verde (UniRV)
  • José Luis de Moura Faleiros Júnior Universidade Federal de Uberlândia

Keywords:

Personal data, Right to placidity, Abusive practices, Consumer publicity, Civil liability

Abstract

This article aims to point out how the protection of personal data can fit as an instrument to guarantee people's placidity. The study is based on a true reinterpretation of the right to be left alone, classically related to the right to privacy, to point out that, in today's society, consumer advertising is capable of disturbing people. This is because, based on personal data, such as email, phone number and communication applications, companies constantly promote targeted, personalized, unsolicited and pestering consumer offers, harassing consumers. From this, the protection of personal data stands out, as an alternative to solve this problem, considering that, with the limitation of the use of consumer data only for the purposes defined in the LGPD, this standard appears as a skillful instrument for the realization of a right to placidity. The research will use the deductive approach method, promoting the bibliographic-doctrinal analysis to, soon after, present the final considerations, from which we will try to extract the conclusion that people's peace can be guaranteed from a negative aspect of protection personal data.

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Author Biographies

Arthur Pinheiro Basan, Universidade de Rio Verde (UniRV)

Doutor em Direito da Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Mestre em Direito da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Pós-graduado em Direito Constitucional Aplicado da Faculdade Damásio. Professor Adjunto da Universidade de Rio Verde (UNIRV). Associado Titular do Instituto Brasileiro de Estudos em Responsabilidade Civil (IBERC). Contato eletrônico: arthurbasan@hotmail.com. ORCID id: http://orcid.org/0000-0002-0359-2625

José Luis de Moura Faleiros Júnior, Universidade Federal de Uberlândia

Mestre em Direito pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Especialista em Direito Processual Civil, Direito Civil e Empresarial, Direito Digital e Compliance. Participou de curso de extensão em direito digital da University of Chicago. Bacharel em Direito pela Universidade Federal de Uberlândia - UFU. Associado Fundador do Instituto Avançado de Proteção de Dados – IAPD. Membro do Instituto Brasileiro de Estudos de Responsabilidade Civil – IBERC. Advogado. Contato eletrônico: juniorfaleiros@outlook.com. ORCID id: http://orcid.org/0000-0002-0192-2336

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Published

2020-12-22

How to Cite

BASAN, Arthur Pinheiro; FALEIROS JÚNIOR, José Luis de Moura. The Protection of Personal Data and the Realization of the Right to Placidity in Consumer Market. civilistica.com: revista eletrônica de direito civil, Rio de Janeiro, v. 9, n. 3, p. 1–27, 2020. Disponível em: https://civilistica.emnuvens.com.br/redc/article/view/565. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Contemporary doctrine